Over

Hans Steenbergen

Trendwatcher | journalist | bladenmaker | moderator/presentator | strateeg | ondernemer op het gebied van media, hospitality en foodservice.


Hans Steenbergen is trendwatcher, journalist, columnist, veelgevraagd presentator en moderator van congressen. Sinds maart 2009 is Hans Steenbergen co-founder van Food Inspiration magazine, het eerste digitale magazine voor foodprofessionals ter wereld.

 

Op 21 april 2010 is hij door een vakjury uitgeroepen tot ‘best specialist trendwatcher of the year, in de categorie food’. Op 30 januari 2011 is Food Inspiration Magazine door het gezaghebbende Nederlands Uitgeversverbond uitgeroepen tot het beste B2B magazine van Nederland. In 2012 is Steenbergen opnieuw genomineerd voor Best Specialist Trendwatcher of The Year, categorie Food. In 2016 heeft hij de Media Inspiration Award gewonnen van het blad MediaFacts. Eerder kreeg hij de Palm d’Or van Leadersclub België.

Hans heeft tal van seminars, congressen en workshops geleid waarin hij zijn kennis over foodtrends deelt. Een van de opvallende kenmerken is dat Steenbergen foodtrends koppelt aan tal van maatschappelijke, demografische en technologische ontwikkelingen. In de wandelgangen wordt hij wel de ‘foodservice-filosoof’ genoemd.

Hans is als neerlandicus afgestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam met de minoren filosofie en filmkunde. Hij trad, na werkzaam te zijn geweest als redacteur bij de Wereldomroep en het NOS-journaal, in 1993 in dienst bij Misset Horeca, onderdeel van uitgeversconcern Reed Elsevier. Hij is 11 jaar hoofdredacteur geweest van de hospitality titels Misset Horeca, Misset Hotel, Misset Restaurant, Misset Café, Misset Catering en de website Missethoreca.nl.


Hans heeft duizenden ondernemers en managers geïnterviewd in binnen en buitenland en evenzovele food en hospitalityconcepten bezocht. Hij heeft de laatste tien jaar met zijn compagnons trendsafari’s gemaakt naar onder meer Berlijn, Hamburg, Londen, Parijs, Brussel, Antwerpen, Madrid, Istanbul, Kopenhagen, New York, Singapore, Shanghai, Tokio, Ho Chi Minh City, Vancouver, Seattle, Portland, San Francisco, Los Angeles, Las Vegas, Tel Aviv, Lima, Kaapstad, Dubai. Hans adviseert nationale en internationale foodservicebedrijven en hotelketens over onderwerpen als innovatie en toekomstige strategie.


In 2013 is de wereldwijde Engelstalige editie van Food Inspiration Magazine gelanceerd in samenwerking met de Google Food Lab. Hans is sinds de oprichting lid van de Google Food Lab, een internationale denktank die het voedselsysteem gezonder en duurzamer wil maken. Hans is een van de founders van de Food100 en de Agrifoodweek.

 

In 2008 heeft Steenbergen het boekje “De gelukkigste manager” op de markt gebracht. Dat is een persoonlijk verslag van een zoektocht naar geluk in werk. In 2020 is een nieuw boek van hem verschenen: BinnensteBuiten, reisverhaal naar mijn hart. In 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015 en 2016 heeft het team van Food Inspiration jaarlijks het Food Inspiration Jaarboek gepubliceerd. Tweejaarlijks brengt de redactie het Trendrapport uit – de trendbijbel voor de foodservice-industrie. De Food Inspiration Days zijn het grootste foodcongres van Nederland met 2000 bezoekers dat Hans samen met zijn compagnons Arjan de Boer en Lukas Vlaar heeft ontwikkeld. Food Unplugged is het b2b foodfestival dat in Ede georganiseerd wordt in samenwerking met Proeflab Wageningen, het World Food Center, de gemeente Ede en 40 foodpartners.

Hans is betrokken bij de Hotel Management School Maastricht. Hij is lid van de IHAB, de International Hospitality Advisory Board van de school. Ook geeft hij regelmatig gastcolleges. Hans is nauw betrokken geweest bij de oprichting en ontwikkeling van 
Hotellotop, het grootste congres en netwerkevent voor afgestudeerden aan de Hogere Hotelscholen. Hans heeft verder zitting gehad in de jury van onder meer: Café Top 100, De Zilveren Champignon, Het Lekkerste Broodje, Jump (food startups), Meest Markante Manager, Keukenbazen, Wijnkaart van het Jaar, Hotello of the Year.