top of page
300dpi Print Materials SMF use only Campaign ©RahiRezvani 2023_9.JPG

Hans Steenbergen

Over

® Rahi Rezvani

Hans Steenbergen

Trendwatcher | journalist | bladenmaker | moderator/presentator | strateeg | ondernemer op het gebied van media, hospitality en foodservice

20220316_FI_Hans-2 (1) (1).jpg

Hans Steenbergen is een veelzijdige professional die zich bezighoudt met het signaleren van trends in de culinaire wereld. Nadat hij is afgestudeerd als neerlandicus met de minoren filosofie en filmkunde aan de Universiteit van Amsterdam, begon hij zijn carrière als redacteur bij de Wereldomroep en het NOS-journaal. Vervolgens werkte hij 11 jaar lang als hoofdredacteur van diverse hospitality titels bij Misset Horeca, onderdeel van het gerenommeerde uitgeversconcern Reed Elsevier. In maart 2009 richtte hij samen met anderen Food Inspiration op, een platform dat zowel online als offline inspiratie biedt aan foodprofessionals. 

 

Hans heeft zijn sporen verdiend in de culinaire wereld en wordt geprezen om zijn scherpe blik op de laatste trends. Op 21 april 2010 is hij door een vakjury bekroond met de titel ‘best specialist trendwatcher of the year’ in de categorie food. Op 30 januari 2011 is Food Inspiration Magazine door het gezaghebbende Nederlands Uitgeversverbond uitgeroepen tot het beste B2B magazine van Nederland. Hij werd opnieuw genomineerd voor de prestigieuze ‘Best Specialist Trendwatcher of the Year’ award in 2012 in de categorie food. In 2016 ontving hij de Media Inspiration Award van MediaFacts en eerder de Palm d’Or van Leadersclub België.

 

Als pionier op het gebied van foodtrends heeft Hans Steenbergen door de jaren heen talloze seminars, congressen en workshops gegeven om zijn kennis te delen. Zijn opvallende kwaliteit is dat hij foodtrends weet te koppelen aan een breed scala van maatschappelijke, demografische en technologische ontwikkelingen. Dit maakt hem tot een gewilde spreker en adviseur voor nationale en internationale foodservice bedrijven en hotelketens op het gebied van innovatie en toekomstige strategieën. 

 

Hans heeft duizenden ondernemers en managers geïnterviewd in het binnen- en buitenland en heeft met zijn compagnons trendtours gemaakt over de hele wereld. Van Berlijn tot Vancouver, van Ho Chi Minh City tot Madrid en van Las Vegas tot Kaapstad. Overal ziet hij kansen om nieuwe trends en concepten te ontdekken en deze te verbinden met zijn brede interesse in de foodservice-industrie. Zo lanceerde hij in 2013 samen met het Google Food Lab de wereldwijde Engelstalige editie van het Food Inspiration Magazine, een publicatie die zich richt op de verduurzaming van ons voedselsysteem.

 

Naast zijn werk als trendwatcher heeft Hans Steenbergen twee boeken gepubliceerd: “De gelukkigste manager” en “BinnensteBuiten, reisverhaal naar mijn hart”, waarin hij persoonlijke verhalen deelt en levenslessen uit zijn ervaringen met anderen deelt. De redactie van Food Inspiration brengt ook jaarlijks een trendreport uit, dat wordt gezien als de trendbijbel voor de foodservice-industrie.

 

Hans is mede-oprichter van de Food100 en heeft daarmee een sterke visie op de toekomst van voeding. Ook organiseert hij samen met zijn compagnons het grootste food event van Nederland, de Food Inspiration Days, met meer dan 2.000 bezoekers en de Food Inspiration Days Outdoor, waar meer dan 600 bezoekers per dag komen.

 

Naast zijn werkzaamheden voor Food Inspiration en het organiseren van evenementen, is Hans betrokken bij de Hotel Management School Maastricht als lid van de IHAB, de International Hospitality Advisory Board. Hij heeft ook zitting gehad in de jury van diverse prestigieuze prijzen, waaronder Café Top 100, De Zilveren Champignon, Het Lekkerste Broodje, Jump (food startups), Meest Markante Manager, Keukenbazen, Wijnkaart van het Jaar en Hotello of the Year. Kortom, Hans is een gepassioneerde en toegewijde professional die zich inzet voor de toekomst van betere voeding en de ontwikkeling van de foodservice-industrie.

bottom of page